خروج قطار از ریل در طبس/‌ آخرین آمار فوتی‌ها و مصدومان/ بررسی علت حادثه و اسامی مصدومان

خروج قطار مسافربری مشهد – یزد از ریل برابر آمارهای رسمی تاکنون منجر به مصدومیت ۸۶ تن و مرگ ۱۸ تن دیگر شده است.مهدی ولیپور در این‌باره گفت: در ساعت ۵:۳۰ صبح امروز قطار مسافربری طبس – یزد در حال حرکت در مسیر خود بود که در محدوده ایستگاه مزینو از ریل خارج شد.وی با […]

خروج قطار مسافربری مشهد – یزد از ریل برابر آمارهای رسمی تاکنون منجر به مصدومیت ۸۶ تن و مرگ ۱۸ تن دیگر شده است.مهدی ولیپور در این‌باره گفت: در ساعت ۵:۳۰ صبح امروز قطار مسافربری طبس – یزد در حال حرکت در مسیر خود بود که در محدوده ایستگاه مزینو از ریل خارج شد.وی با بیان اینکه این منطقه در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی واقع شده، گفت: دوتیم از امدادگران هلال احمر به محل حادثه که در محدوده کیلومتر ۵۰محورطبس قرار دارد اعزام شده‌اند.رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه برابر گزارش اولیه پنج واگن‌ از ریل خارج شده است، گفت: علاوه بر امدادگران اعزام شده، هماهنگ شد تا سه فروند بالگرد از بیرجند، مشهد و یزد به محل اعزام شوند.همچنین مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز در این باره به ایسنا گفت: سه بالگرد اورژانس به همراه ۱۰ آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.

۱۰ کشته و ۵۰ مصدوم تا کنون

۸:۳۰ – مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور اعلام کرد که این حادثه تاکنون ۱۰ کشته و ۱۵ مصدوم داشته است. او به ایسنا گفت: امدادرسانی در محل همچنان ادامه دارد و برابر گزارش‌های دریافتی تاکنون متاسفانه ۱۰ تن کشته و ۱۵ تن نیز در این حادثه مصدوم شده‌اند.

۹:۰۰ – مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر نیز در تشریح آخرین گزارش خود از حادثه رخ داده به ایسنا گفت: این قطار مجموعا ۴۳۰ مسافر و خدمه داشته که درپی حادثه رخ داده شش واگن آسیب دیده که از این تعداد نیز سه واگن واژگون شده است که بیشترین خسارات نیز مربوط به همین سه واگن واژگون شده است.رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تاکنون مرگ ۱۰ تن در این حادثه تایید شده است، گفـت: تاکنون این حادثه ۵۰ مصدوم داشته که ۱۶ مصدوم آن بدحال هستند.وی با بیان اینکه ۱۰ تیم امدادی، ۱۰ دستگاه آمبولانس، سه خودرو نجات و دو بالگرد نیز در منطقه حضور دارد، اظهارکرد: امدادرسانی امدادگران در محل وقوع این حادثه همچنان ادامه دارد.

۹:۳۵ – سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ۲۰ دستگاه آمبولانس زمینی و اتوبوس آمبولانس و بالگرد اورژانس از شهرهای طبس، یزد، گناباد و بیرجند به محل اعزام شدند به ایسنا گفت: همچنین رئیس اورژانس بیرجند و یزد نیز به محل حادثه همراه با تیم های عملیاتی اعزام شدند و تمامی بیمارستان‌های منطقه درحال آماده‌باش کامل قرار دارند.

۹:۳۷ – همچنین در پی خروج قطار مسافربری طبس-یزد و کشته و مصدوم‌شدن شماری از هموطنان‌مان، بهرام عین‌اللهی – وزیر بهداشت، در تماس تلفنی با دکتر جعفر میعادفر – رییس اورژانس کشور، دکتر سیدمحمد موسوی میرزایی، رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی و دکتر عمیدالدین خطیبی، رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد، خواستار پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی یزد و آمادگی کامل مراکز درمانی بیمارستان‌های خراسان جنوبی و بسیج امکانات برای درمان مصدومان این حادثه شد.عین اللهی در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه انجام گیرد. وزیر بهداشت همچنین به دکتر جعفر میعادفر – رییس اورژانس کشور ماموریت داد تا در محل حادثه حاضر شود.

روایت یکی از حادثه‌دیدگان از وقوع حادثه

۹:۴۵- یکی از مسافران این قطار نیز که از سوی عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شده بود، روایتی از لحظه وقوع این حادثه را بیان کرد و گفت: قطار در حال حرکت بود که ناگهان ترمز شدیدی گرفت. این ترمز ادامه داشت تا جایی که مسافران تعادل خود را از دست دادند و مثل توپ با اطراف برخورد می‌کردند. واگن واژگون شد و شیشه واگنی که ما در آن بودیم شکست و ما توانستیم خودمان را از این شیشه به بیرون از قطار برسانیم.

۱۰:۰۰ – مهدی ولیپور، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از افزایش تیم‌های امدادی هلال احمر در صحنه حادثه به ۲۲ تیم خبر داد. او گفت: با توجه به شدت حادثه، ۲۲ تیم شامل ۵۲ امدادگر و نجاتگر از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد و اصفهان به همراه ۱۰ خودروی عملیاتی به محل حادثه اعزام شده‌اند.وی با بیان اینکه این نیروهای عملیاتی در تلاش برای بازگرداندن واگن‌های واژگون شده به حالت عادی هستند، گفت: بنابراین در حال حاضر می‌توان گفت که احتمال افزایش مصدومان چندان وجود ندارد.

افزایش جانباختگان به ۱۲ نفر

۱۰:۲۵ – محمدباقر محمدی، معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر آخرین جزییات امدادرسانی به حاثه‌دیدگان قطار از ریل خارج شده در طبس را تشریح کرد و گفت: در این منطقه حضور جرثقیل سنگین برای جابجایی قطار الزامی است که تا این لحظه فعلا اقدامی نشده است.وی با بیان اینکه سه فروند بالگرد امداد و نجات در محل حضور دارد، گفت: در حال انتقال مصدومان به مراکز درمانی هستیم. متاسفانه ۱۲ نفر هم فوت شدند که امیدواریم با امدادرسانی‌های انجام شده آمار افزایش پیدا نکند.به گفته محمدی، تا زمان خروج آخرین مصدوم و مجروح امدادگران و بالگردها در محل حادثه حضور خواهند داشت.

افزایش فوت شدگان به ۱۷ نفر

۱۱:۰۷- مهدی ولیپور، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان از افزایش شمار جانباختگان به ۱۷ تن خبر داد. او با بیان اینکه امدادرسانی در این حادثه همچنان ادامه دارد، گفت: گروهی از امدادگران در حال تلاش برای بازگرداندن واگن‌های واژگون شده به حالت عادی هستند.

۱۱:۱۸ – سازمان مدیریت بحران کشور نیز اعلام کرد که محمد حسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ساعاتی پس از حادثه رخ داده برای قطار تهران مشهد به همراه وزیر کشور، راهی محل حادثه شده است.

دستور وزیر کشور به استاندار خراسان جنوبی درباره حادثه قطار یزد – مشهد

۱۱:۲۲ – وزیر کشور نیز در تماس تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، خواستار حضور در محل حادثه قطار مسافری در طبس و ارسال سریع امکانات لازم برای رسیدگی به حادثه دیدگان شد. احمد وحیدی صبح چهارشنبه در تماس تلفنی با جواد قناعت ضمن گرفتن آخرین گزارش‌ها از حادثه واژگونی قطار مسافری در طبس، از استاندار خواست به سرعت خود را به محل حادثه برساند.هم اکنون استاندار خراسان جنوبی در محل حادثه حضور دارد و دکتر وحیدی نیز برای تسریع در روند رسیدگی به این حادثه، در حال سفر به منطقه است.

اعلام اسامی ۴۳ مصدوم از سوی اورژانس

۱۱:۳۰ – روابط عمومی اورژانس کشور، همچنین اسامی، سن و نوع جراحت ۴۳ تن از مصدومان این حادثه را اعلام کرد که در جدول زیر آمده است:

اسامی ۴۳ تن از مصدومان که از سوی اورژانس اعلام شد
آماده‌باش پزشکی قانونی درپی حادثه قطار مشهد – یزد

۱۳:۰۰ -رضا حاج منوچهری، جانشین رییس سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران اعلام کرد که درپی حادثه خروج قطار مسافربری از ریل در محور مشهد – یزد تیم‌های بحران ادارات کل پزشکی قانونی استان یزد و خراسان جنوبی به حالت آماده‌باش درآمدند.وی ادامه داد: از آنجا که حادثه در نزدیکی شهرستان طبس اتفاق افتاد، تیم بحران در پزشکی قانونی این شهرستان نیز تشکیل شد و علاوه بر آن تیم بحران بیرجند نیز درحال اعزام به محل وقوع حادثه است.

حاج منوچهری با بیان اینکه مسافران این قطار درحال عزیمت به شهر یزد و احتمالا از هموطنان عزیز یزدی ما بوده‌اند، تصریح کرد: با توجه به این موضوع به پزشکی قانونی استان یزد نیز آماده‌باش داده شد و مدیرکل استان در ستاد بحران استانداری مستقر شده است. علاوه بر استان‌های خراسان جنوبی و یزد، به دو استان همجوار هم دستورات لازم برای کمک به این دو استان صادر شده است تا در صورت لزوم برای تعیین هویت سریع‌تر قربانیان وارد عمل شوند. مقرر شده با هماهنگی مرجع قضایی، پیکرهای قربانیان این حادثه به سالن تشریح پزشکی قانونی یزد منتقل شود که به این منظور بخش تشریح و سردخانه یزد آماده سازی شده و پزشکان آن مرکز نیز آماده معاینه و تعیین هویت قربانیان هستند.

حاج منوچهری با تأکید بر اینکه تا این لحظه هنوز هیچ جسدی تحویل پزشکی قانونی نشده است، به خانواده‌های جانباختگان اطمینان داد که پزشکی قانونی به صورت شبانه روزی و با به کارگیری کلیه امکانات نسبت به تعیین هویت پیکرهای ارجاعی اقدام و تلاش می‌کند پیکرهای این عزیزان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خانواده‌ها تحویل دهد. برای تعیین هویت قربانیان در صورت نیاز و چنانچه از روی علائم ظاهری قابل شناسایی نباشند، آزمایش ژنتیک انجام می‌شود که در این صورت نسبت به فراخوان بستگان نزدیک این عزیزان اقدام خواهد شد. پزشکی قانونی با هماهنگی مرجع قضایی پس از دریافت اجساد این حادثه به سرعت در خصوص تحویل پیکرها اقدام خواهد کرد.

افزایش شمار فوتی‌ها و مجروحان قطار مشهد یزد

۱۴:۲۰- مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز درباره آخرین شمار مصدومان و فوت‌شدگان این حادثه گفت:‌ تا کنون ۸۶ تن در این حادثه مصدوم شده و ۱۸ تن نیز جان خود را از دست داده‌اند.

اعلام اسامی ۸۶ مصدوم

۱۴:۳۰ – با افزایش شمار مجروحان، اورژانس کشور اسامی ۸۶ مصدوم این حادثه را اعلام کرد که به شرح زیر است. گفتنی است که اسامی ۴۳ مصدوم پیشین هم در فهرست جدید آورده شده است.

دلیل قطعی حادثه قطار مشهد – یزد هنوز مشخص نشده است

۱۵:۴۵ – محمد حسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور از بررسی علت حادثه قطار مشهد – یزد در کمیسیون سوانح ریلی خبر داد و تاکید کرد که تا زمان تشکیل جلسه و بررسی ابعاد آن نمی‌توان درباره علت وقوع اظهارنظر قطعی کرد. او به ایسنا گفت: ۳۸۲ تن به وسیله این قطار مسافری در حال انتقال به یزد بودند، که البته در مبدا این قطار ۳۴۲ بلیط فروخته و به نظر می‌رسد سایر افراد بین راه سوار شده بودند. متاسفانه پس این حادثه ۸ واگن قطار از مجموع ۱۱ واگن این قطار از ریل خارج شد که سه واگن آن به طور کامل واژگون شدند. پس از این حادثه امدادگران جمعیت هلال احمر، اورژانس و … در محل حاضر شده و در مجموع هشت بالگرد از استان‌های اطراف نظیر سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، یزد و … در محل وقوع حادثه حضور داشتند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در حال حاضر تمامی مصدومان و فوتی‌ها این حادثه از محل منتقل شده‌اند اظهار کرد: علت این حادثه تا ساعاتی دیگر اعلام می‌شود، در واقع علت قطعی حادثه پس از بررسی کمیسیون پنج نفره سوانح ریلی اعلام خواهد شد و تا زمانی که جلسه کمیسیون سوانح ریلی برگزار شود هر آن‌چه که به عنوان دلیل وقوع حادثه اعلام می‌شود گمانه زنی است و باید پس از بررسی علت قطعی اعلام شود.

وی همچنین درباره مفقودی‌های این حادثه خاطرنشان کرد: خوشبختانه هیچ مفقودی در این حادثه نداشتیم.رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره احتمال عامدانه یا خرابکارانه بودن این حادثه نیز گفت: چنین احتمالاتی به هیچ عنوان مطرح نیست و صحت ندارد.محمد حسن نامی در پاسخ به این این پرسش که بیل مکانیکی چگونه واژگون شده است پاسخ داد: باید در این باره اعضای کمیسیون پنج نفره تشخیص سوانح ریلی پاسخ تخصصی خود را اعلام کنند.نامی اضافه کرد:‌ در حال حاضر اقدامات برای بازکردن مسیر ریلی در حال انجام است و تمامی مصدومان و مسافران قطار از محل منتقل شده‌اند. همچنین وزرای راه و شهرسازی و کشور نیز به همراه جمعی از معاونین خود در محل حادثه حضور داشتند.

پایان عملیات هلال احمر در حادثه قطار مشهد-یزد

۱۶:۱۰ – مهدی ولیپور، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از پایان عملیات امدادرسانی عوامل این سازمان در محل حادثه واژگونی قطار مشهد – یزد خبر داد و به ایسنا گفت: با انتقال همه مصدومین به مراکز درمانی و رهاسازی پیکر جان‌باختگانِ حادثه، دقایقی قبل و با تشخیص فرمانده میدان، عملیات امدادرسانی از سوی هلال احمر در محل حادثه واژگونی قطار مشهد به یزد به پایان رسید.