هوای پاک “از شعار تاعمل” / پایداری آلودگی؛ دستاورد شعارها
بحران آلودگی هوا تا آنجا بحرانی شده که امروز و به بهانه روز هوای پاک رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مسئولان دست به کار شده و امروز را با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در محل کار خود حاضر شدند، باشد که این حضور زمینه ای برای حل مشکلات […]
بحران آلودگی هوا تا آنجا بحرانی شده که امروز و به بهانه روز هوای پاک رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مسئولان دست به کار شده و امروز را با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در محل کار خود حاضر شدند، باشد که این حضور زمینه ای برای حل مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی و گسترش فرهنگ استفاده از آن باشد. وضعیت آلودگی هوای پایتخت و مصادف شدن امروز با روز هوای پاک (29 دیماه) بهانهای برای استفاده مسئولان از جمله رئیسجمهور٬ برخی وزرا از جمله وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مسئولان از وسایل حمل ونقل عمومی شد تا به این ترتیب به کمک گسترش فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی بشتابند.در حالی که مردم از حضور مسئولان در مترو٬ اتوبوس و سایر وسایل حمل و نقل عمومی به نوعی بهت زده شده بودند اما این حرکت و تداوم آن میتواند فرصتی برای آشنایی مسئولان با مشکلات و معضلات مردم در استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی باشد٬ واقعیت آن است که وجود مشکلاتی از قبیل ازدحام جمعیت٬ زمانبندی نامناسب برای حرکت٬ فرسودگی و سایر معضلات اینچنینی از دلایل عدم تمایل مردم در استفاده از مترو٬ اتوبوس و تاکسی است٬ لذا حضور مسئولان این امید را در مردم زنده میکند که در آینده نه چندان دور شاهد تحولی در کیفیت سیستم حمل ونقل پایتخت باشند.
تلاشهای مسئولان برای کاهش آلودگی هوا تنها در حیطه تدوین و بررسی طرحها و لوایح
رسیدن هوای کلانشهرها به مرز بحران زمینهای شد تا مجلس هم دست به کار شده و تدوین طرحی را برنامهریزی کند؛ طرحی تحت عنوان هوای پاک که از ادغام دو طرح مبارزه با آلودگی هوا و الزام دولت در حمایت از استانهایی که مورد هجوم ریزگردها بودند به وجود آمد، پس از آن دولت نیز با ارایه لایحه هوای پاک خواهان بررسی خارج از نوبت این لایحه از سوی نمایندگان شد.حال موضوع جالب این است که تمام حساسیت مسئولان در زمستان و زمان اوجگیری آلودگی هوا در نتیجه وارونگی آن بالا میرود و بررسی تمامی طرحها و لوایح نیز در این دوره جدی گرفته می شود که نمونه بارز آن تعلل در رسیدگی به طرح٬ لایحه هوای پاک از سال گذشته تاکنون است فارغ از اینکه زمستان بعدی نیز در راه بوده و هرسال وضعیت بدتری را شاهد هستیم.در این راستا عباس رجایی-رئیس کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس٬ میگوید: کمیسیون کشاورزی مجلس از مدت ها قبل تدوین و بررسی طرح هوای پاک که در ابتدا شامل دو طرح مبارزه با آلودگی هوا و الزام دولت در حمایت از استانهایی که مورد هجوم ریزگردها را در دستور کار خود داشت که همزمان با فرا رسیدن موعد ارسال طرح به صحن علنی دولت خواهان تعلل نمایندگان برای ارجاع لایحه هوای پاک شد.نماینده مردم اراک٬ کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی میافزاید: نمایندگان آمادگی رسیدگی به طرح هوای پاک خارج از نوبت را دارند.
ضرورت تسریع در جمعبندی مباحث مربوط به آلودگی هوا
لازم است مسئولان روز هوای پاک را جدی گرفته و بعد از حضور نمادین در مترو و اتوبوس از این فرصت استفاده کرده و در جهت اقدامی جدی و تعامل مشترک سایر دستگاهها در راستای رفع آلودگی هوا اقدام کنند.در حالی که سالهاست مردم از گفتهها و شنیدههای حاکی از همدردی مسئولان در خصوص آلودگی هوا به تنگ آمده اند حرکت امروز مسئولان نقطه امیدی را در دلشان روشن کرد که اگر این اقدام تدوام داشته باشد به طور حتم ارتقا کیفیت خدمات رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی و در نتیجه افزایش انگیزه افراد در استفاده از آنها را شاهد خواهیم بود.حضور رئیس جمهور٬ وزیر امور خارجه و سایر مسئولان در مترو و اتوبوس به مناسبت روز جهانی هوای پاک اگرچه حرکتی نمادین بوده اما به طور حتم در صورت تداوم میتواند به همدلی و همراهی واقعی مسئولان با مردم منجر شود.
انتقاد از ناهماهنگی بین دستگاههای مسئول درباره الودگی هوا
در حالی که دستگاههای مسئول از باز کردن مسئولیت آلودگی هوا از گردن خود مشغول هستند و هر روز دستگاه دیگری را به عنوان مرجع آلودگی هوا مشخص میکنند مردم روز به روز هزینههای گزاف آن را میپردازند.در این زمینه مهرداد بائوجلاهوتی عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس میگوید: دستگاههای مسئول در بحث آلودگی هوای تهران همکاری کافی ندارند٬ شهرداری نیز همکاری نمیکند چرا که موتور سیکلتها در حال حاضر 7.5 گرم گاز تولید میکنند اما بدون هیچ محدودیتی تردد دارند.وی با بیان اینکه باید سهم استفاده از حمل ونقل عمومی بین شهروندان افزایش یابد٬ میافزاید: شهرداری در این زمینه همراهی لازم را ندارد البته دولت نیز میتواند با پرداخت سهم خود به ایجاد انگیزه بیشتر در مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی کمک کند.بائوج لاهوتی ادامه میدهد: دولت سهم خود در خصوص یارانه حمل ونقل عمومی برای ارتقا کیفیت آنها پرداخت نمیکند.عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس٬ با تاکید بر اینکه در حال حاضر ما شاهد پایداری آلاینده ها در تهران هستیم٬ میافزاید: سازمان محیط زیست باید از حوزه هشدار دادن در خصوص وضعیت هوا خارج شده و برای مقابله با آلودگی هوا دست به کار شود.در حالی که کوتاهی تمامی نهادهای مسئول در زمینه آلودگی هوا به علت پایداری آلایندهها در کلانشهرها مشهود است ادامه شعارهای تلاش برای بهبود هوا بیاثر شده و اکنون که بعد از ماهها مجلس و دولت از آمادگی برای تدوین و همچنین بررسی طرح هوای پاک خبر می دهند اما این طرح هنوز تعیین تکلیف نشده و تنها آلودگی هوا ماندگار و پایدار شده است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰