هفت خوان پل عنافجه ؛ بورکراسی وزارت راه تا عدم همراهی مدیریت فولاد اکسین! + اسناد

طی دو ماه اخیر و با تشدید بارش های زمستانی پل شناور دهستان عنافجه – ملاثانی چند نوبت به جهت آسیب عرشه و ایجاد مشکلات فنی مسدود و تردد خودروها بر روی آن ممنوع شد که در نهایت با تلاش مسئولان محلی از جمله فرماندار شهرستان و بسیج امکانات حداقلی معضل بصورت موقت مرتفع و […]

طی دو ماه اخیر و با تشدید بارش های زمستانی پل شناور دهستان عنافجه – ملاثانی چند نوبت به جهت آسیب عرشه و ایجاد مشکلات فنی مسدود و تردد خودروها بر روی آن ممنوع شد که در نهایت با تلاش مسئولان محلی از جمله فرماندار شهرستان و بسیج امکانات حداقلی معضل بصورت موقت مرتفع و عبور و مرور اهالی همراه با دلهره و نگرانی از تکرار انسداد مسیر مجددا از روی پل شناور جریان پیدا می کند

باید توجه داشت این مشکل بویژه در زمان فعالیت مدارس ، تردد معلمان و دانش آموزان به دو طرف رودخانه کارون را سخت و با خطرات مختلف همراه کرده است و معلمان ۳۰ روستای دهستان عنافجه مجبور به پارک خورددهای خود در محدوده حمام قدیم ملاثانی و طی کردن مسافت یک کیلومتری با پای پیاده هستند.از سویی این وضعیت می تواند مسبب خطرات جانی برای دانش آموزان نیز باشد

داستان ناتمام پل ملاثانی به دهستان عنافجه به طلسم عمرانی استان تبدیل شده است و علیرغم رفت و شد مسئولان و نمایندگان و دادن قول و قرار اما همچنان ساکنان بیش از ۳۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر جهت ارتباط با مرکز شهرستان و انجام کارهای روزمره با مشکل مواجه هستند.

شاید وجود پل شناور نظامی روی رودخانه در سهولت تردد روستاییان از روستاهای عنافچه به مرکز شهرستان باوی نقش داشته باشد و از خطرات تردد با قایق از عرض رودخانه کم کند اما اتفاقاتی چون زیر آب رفتن پل شناور بر اثر بالا آمدن آب رودخانه یا حوادثی که بر اثر عبور و مرور از روی این پل، جان افراد را تهدید می‌کند، به همراه داشته است که این مسئله نیاز به ساخت پل ثابت با تمام نکات ایمنی و اصولی را نشان می‌دهد.

کلنگ ساخت پل ثابت دهستان عنافجه روز یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ طی مراسمی با حضور محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی دولت دوازدهم و معاون دولت کنونی به زمین زده شد

براساس وعده وزیر مقرر شده بود تا پل عنافجه با اعتباری بالغ بر ۴۸۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت در بازه زمانی سه ساله احداث و به بهره برداری برسد

لیک با گذشت سه سال موعود از زمان کلنگ زنی ، پیمانکار مربوطه به دلیل عدم تحقق وعده ها چند مرتبه اقدام به جمع آوری کارگاه و در صدد ترک پروژه برآمد تا دلخوشی ساکنان ۳۰ روستای دهستان عنافجه به ناامیدی مبدل گردد

️شرکت دره ساز بعنوان پیمانکار و مجری پروژه پل ملاثانی – عنافجه بدلیل عدم تخصیص اعتبار و عدم تامین نقدینگی باستناد ماده ۴۸ شرایط عمومی خواهان جمع آوری کارگاه و پرداخت خسارات و تاخیرات موضوع قرارداد به موجب بند “د” ماده ۶ فهرست بهاء می شود

همچنین این شرکت در تاریخ ۱۴۰۱/۸/۱۵ طی نامه شماره ۴۰۰/۸۵۷ خطاب به اداره کل مسکن و شهرسازی خوزستان مجددا خواهان اعمال ماده ۴۸ و انتقال کارگاه به پل شور لالی می شود

پس از این مکاتبات با پیگیری های یوسفی نماینده اهواز و همراهی خانچی معاون عمرانی استانداری خوزستان و صفری فرماندار شهرستان باوی جلسه ای در مورخ ۱۴۰۰/۹/۳۰ با هدف تامین ورق های مورد نیاز ساخت عرشه های فولادی پل به صورت اعتباری تشکیل و مدیریت وقت شرکت فولاد اکسین نسبت به موضوع متعهد و مراتب صورتجلسه طی نامه ۱۰۷۴۲۹ مورخ ۱۴۰۰/۹/۴ توسط رضایی مدیرکل وقت راه و شهرسازی خوزستان به فولاد اکسین ابلاغ می گردد

لذا باتوجه به توافقات حاصله ، مکاتبات سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، وزارت راه و شهرسازی و نیز یوسفی نماینده اهواز و تعهد فولاد اکسین ، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خوزستان طی ۱۴۰۱/۹/۱۹ خطاب به شرکت دره ساز خواهان تامین مصالح و آغاز عملیات ساخت عرشه می گردد اما بدلیل عدم پذیرش تعهدات و ضمانت‌نامه های بانکی پیمانکار برای پرداخت قسطی هزینه های خرید ورق فولادی و نیز بی توجهی به مکاتبات سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی از سوی فولاد اکسین مجددا پروژه ساخت پل عنافجه – ملاثانی با چالش های جدی و در مسیر مبهمی قرار می گیرد این در حالی است که شرایط تردد اهالی ، معلمان ، دانش آموزان و دانشجویان حدود ۵۰ روستای واقع در این مسیر روز به روز سخت تر و با مخاطرات جانی همراه خواهد شد

مهندس مجتبی یوسفی در گفتگو با ما می گوید : برای جلوگیری از جمع آوری کارگاه و تعطیلی پروژه ساخت پل عنافجه تلاش های طاقت فرسا و فراوان و نیز مکاتبات متعددی با وزارت راه و شهرسازی ، سازمان برنامه و بودجه ، صندوق بازنشستگی و دیگر بخش صورت گرفت زیرا این پروژه پیش از این به هر دلیلی در قالب ردیف اعتبارات استانی اداره راه تعریف شده بود که اصولا میزان اعتبارات استانی با حجم اعتبار مورد نیاز پل سازگاری و همخوانی نداشت ولی باتوجه به قول تامین اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی از سوی وزارت راه پیگیری ها و چانه زنی ها منتهی به هماهنگی و صورتجلسه چهارم آذر ۱۴۰۰ شد که براساس تماس مباشر بنده با مدیریت وقت فولاد اکسین موضوع تامین ورق های فولادی توسط این واحد تولیدی نهایی و مقرر گردید برای تامین ورق‌های فولادی این پل با همکاری شرکت فولاد اکسین، ۸۰۰ میلیارد ریال درنظر گرفته شده که به صورت اعتباری و در مدت ۵ ماه انجام می‌شود اما این امر زمانی محقق می شود که مدیریت فولاد اکسین با پذیرش ضمانت‌نامه‌ی بانکی و تعهدات وزارت راه این ورق ها را بشکل قسطی در اختیار شرکت دره ساز قرار دهد که متأسفانه تاکنون زیربار این نرفته است . به هر حال این صنایع در مقابل مردمی که پیامدها و آلودگی های ناشی از فعالیت آنها را به جان می خرند تکالیف اجتماعی دادند که در قانون برنامه توسعه ششم به آن تصریح شده است

یوسفی همچنین در نشست علنی مجلس شورای اسلامی طی تذکری قانونی به مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور پرسید ، چگونه فولاد اکسین یک پروژه مطالعاتی را بشکل ترک تشریفات و با ضمانت چک شخصی به شرکت تازه تاسیس واگذار ولی حاضر نیست در قبال ارائه ضمانت نامه های بانکی و برای یک پروژه مهم و حیاتی در منطقه محروم ملاثانی ورق های فولادی تکمیل عرشه پل عنافجه را در اختیار وزارت راه و پیمانکار مجری طرح قرار دهد

در هر صورت چشم امیدها به اتمام این پروژه مهم دوخته‌شده است و متولیان پروژه ، نمایندگان مجلس و خصوصا مدیریت فولاد اکسین باید در مورد چنین پروژه‌هایی که پای جان انسان‌ها و وضعیت زندگی آن‌ها در میان است، از روندهای طبیعی و قانونی سرعت عمل بیشتری به خرج دهند تا از تلفات ناشی از تأخیر ساخت آن‌ها کاسته شود بدون تردید هر روز تاخیر در ساخت پل عنافجه می تواند حوادث تلخ و دردناکی را درپی داشته باشد و رفتار تبعیض آمیز برخی مدیران زمینه ساز ناامیدی محرومین و روستائیان انقلابی ، مومن و شهید داده این منطقه گردد